در حال بارگزاری...

تحولات ۵ سال اخیر در صنعت دوربین مداربسته

تحولات ۵ سال اخیر در روند روبه رشد فناوری های نوین جهان نظارت تصویری و دوربین مداربسته را بی نصیب نگذاشته و با سرعت هر چه تمام تر تحولات اخیر را در صنعت دوربین مداربسته به گونه ای چشمگیر رقم زده است. در این نوشته به تعدادی از تحولات  انواع دوربین مداربسته نگاهی کوتاه خواهیم داشت.

عناوین مهم

دوربین های مداربسته تحت شبکه و تحولات ۵ سال اخیر آن ها

امنیت سایبری

برای اولین بار در صنعت نظارت تصویری، امنیت سایبری به مهمترین مسئله در تحولات ۵ سال اخیر صنعت دوربین مداربسته مسئله تبدیل شده است. هک شدن تعدادی از دوربین های مداربسته داهوا (Dahua) به عنوان بهترین دوربین مدار بسته و افشای امکان دسترسی راحت و غیر مجاز به دوربین های تحت شبکه هایک ویژن (Hikvision) را می توان دو رویداد با بیشترین تاثیر بر روی این صنعت بر شمرد.

با ضربه ی سنگینی که این دو شرکت متحمل شدند، صنعت نظارت تصویری هوشیار شد. مسلما تنها این دو شرکت آسیب ندیده بودند. بلکه آسیب های گوناگونی به سیستم های مختلف وارد شده بود. این آسیب پذیری ها در مهمترین و حیاتی ترین بخش های محصولات بسیاری از تولید کنندگان دیده می شد. به همین دلیل بسیاری از تولید کنندگان و نمایندگی دوربین مداربسته دستیابی به موفقیت در بازاریابی محصولات خود را در گرو تعهد به امنیت سایبری دیدند. تقویت امنیت سایبری هم به عنوان رویکردی تهاجمی جهت ضربه زدن به رقبا و هم به عنوان سازو کار دفاعی برای از دست ندادن مشتریان قلمداد می شد.

امنیت سایبری در تحولات ۵ سال اخیر

رشد آهسته ی رزولوشن (وضوح)

رزولوشن یا همان وضوح تصویر در دوربین های ارائه شده برای سیستم های نظارت تصویری تا سال ۲۰۱۷ جزو عوامل مهم تغییرات محسوب نمی شد. در این سال، سازگاری با رزولوشن ۴ مگا پیکسل به رشد خود ادامه داد. اما با رواج روز افزون روزلوشن ۴ مگا پیکسل، استفاده از رزولوشن ۴K نیز رشد یافت. بدین ترتیب یکی دیگر از تحولات ۵ سال اخیر در صنعت دوربین مداربسته شکل گرفت. به هر حال، باید گفت که در مقایسه با چند سال اخیر افزایش رزولوشن در سال ۲۰۱۷ پیشرفت کند و ملایمی داشته است و دوربین های دارای رزولوشن بالاتر از ۱۰ مگا پیکسل رشد ویژه ای را نشان نمی دهد.

به طور ویژه باید بر این نکته اشاره نمود که طی تحولات ۵ سال اخیر رزولوشن تک سنسوره بسیار محدود بود. محصولات منحصر به فردی نیز در این میان مشاهده می شد که بسیار محدود بودند. شرکت هایی چون اکسیس (Axis) و سونی (Sony) به عرضه دوربین های ۲۰ مگا پیکسلی وارد شده بودند. این شرکت همچنین امکاناتی را نیز برای عملکرد های قدرتمند ارائه می دادند. البته این دروبین ها در مقایسه با بهترین مارک دوربین مداربسته موجود دیگر در بازار از قیمت های بسیار بالایی برخوردار بودند.

امنیت سایبری در تحولات ۵ سال اخیر

رشد دوربین های مولتی سنسور

به نظر می رسد ویژگی جدید مولتی سنسور بودن در دوربین های جدید فعال ترین تحولات ۵ سال اخیر بخش بوده باشد. دلیل مطرح نمودن چنین موضوعاتی افزایش قابل توجه دوربین مداربسته مولتی سنسور ثابت مانند دوربین های ۱۸۰ درجه یا ۳۶۰ درجه و دوربین های چند سنسوره وریفوکال بود. در اثنای این تغییرات بود که جایگاه دوربین های چند سنسور وریفوکال نیز ارتقا یافت.

چنین دوربین هایی در پروژه های بزرگ اهمیت های ویژه ای یافته بودند. دلیل این امر این بود که دوربین ها مزایایی نظر کاهش تعداد دوربین ها، کاهش هزینه های نصب، کاهش هزینه مجوز سیستم ویدئویی را با خود به ارمغان می آورد.

رشد دوربین های مولتی سنسور

H.265 و قرارگیری در جریان اصلی

از دیگر تحولات ۵ سال اخیر در صنعت دوربین های مداربسته فناوری H.265 و قرارگیری در جریان اصلی محسوب می شود. با توجه به اینکه از معرفی فرمت های فشرده سازی H.265 در دوربین های نظارت تصویری می گذرد، اما سال ۲۰۱۷ زمانی بود که این قابلیت در جریان اصلی قرار گرفت. دلیل این امر این بود که بیشتر تولید کنندگان ارائه دهنده H.265 آن را با پشتبانی کُدک های دوربین های مداربسته هوشمند ترکیب کردند. هرچند که پشتیبانی از سیستم های مدیریت ویدئویی H.265 نسبت به پشتیبانی H.264 کمتر است، اما در سال ۲۰۱۷ این کدک پیشرفت یافت. در نهایت باید گفت که هر چند هنوز مسائلی در زمینه اخذ مجوز برای H.265 وجود دارد، اما تولیدکنندگان از بسیاری از این مسائل چشم پوشی می کنند.

H.265 و قرارگیری در جریان اصلی

کدک های هوشمند

دیگر تحولات ۵ سال اخیر ظهور کدک های هوشمند بود. کدک های هوشمند تا همین چند سال پیش جدید و محدود بودند. با این حال در سال ۲۰۱۷ کدک های هوشمند عامل پیش پا افتاده و رایج برای تمامی محصولات تولید کنندگان بزرگ تبدیل شدند و انتظار کاربران نیز افزایش یافت. اکنون کاربران توقع کدک های هوشمند (هم برای H.264 و هم H.265) را دارند و صرفه جویی در پهنای باند و تجهیزات ذخیره سازی (نظیر هارد دیسک ها) به عامل مهم در توسعه سیستم های نظارتی تبدیل شده است.

کدک های هوشمند

آنالیز ویدئویی – یادگیری عمیق؛ داغ ولی تازه

صرف نظر از بحث امنیت سایبری، هیچ بخشی از حوزه ی نظارت ویدئویی به اندازه یادگیری عمیق برای آنالیز ویدئویی در تحولات ۵ سال اخیر مورد بحث قرار نگرفته است. متاسفانه در سال های اخیر تنها تعداد اندکی دوربین با قابلیت یادگیری عمیق عرضه شده و طور حتم بخش اندکی از جریان اصلی عرضه ی محصولات را به خود اختصاص داده اند. به همین دلیل، تاثیر یادگیری عمیق بر وی صنعت نظارت تصویری هنوز نامشخص باقی مانده است.  در آن زمان کارشناسان پیشبنی می کردند که این وضعیت می تواند در سال ۲۰۱۸ به طور کامل تغییر یابد. البته این امر به آنچه تولیدکنندگان می توانستند عرضه کنند بستگی داشت.

آنالیز ویدئویی – یادگیری عمیق؛ داغ ولی تازه

از تب و تاب بازار دورربین های اچ دی آنالوگ کاسته شد

تحولات ۵ سال اخیر ، دوربین آنالوگ به اندازه ی چند سال اخیر پیشرفت نداشته است. اچ دی آنالوگ قابلیت هایی نظیر رزولوشن بهتر، دریافت توان مصرفی بر روی کابل کواکسیال و قابلیت عملکرد متقابل را در دوسال گذشته ارائه کرده است. اما این ویژگی در سال ۲۰۱۷ در عرصه جهانی رشد کندی داشتند. هنوز چندان مشخص نیست که آیا این اتفاق را باید تاخیری موقت به شمار آورد یا این که آن را نشان از کاهش اساسی در سرعت پیشرفت اچ دی آنالوگ بدانیم. با این همه یک نکته مسلم است و آن اینکه تولید کنندگان ژاپنی و غربی هنوز به عدم ارائه اچ دی آنالوگ ادامه می دهند، علیه آن بازاریابی می کنند و پذیرش عمومی آن را محدود می سازند.

از تب و تاب بازار دورربین های اچ دی آنالوگ کاسته شد

کند شدن کاهش هزینه ها

بر خلاف تحولات ۵ سال اخیر ، از شتاب کاهش هزینه های دوربین کاسته شده است. در حالی که دوربین های ۱۰۰ دلاری با رزولوشن مگا پیکسلی رایج شده اند، اما این سطح قیمتی تقریبی در توزیع انبوه نگه داشته شده است. به اعتقاد ما دلیل این امر این است که تولید کنندگان به شکلی روز افزون در حال هزینه کردن برای فروش و بازایابی هستند و هزینه های بخش های امنیت سایبری و پشتیبانی نیز افزایش یافته است.

مطالب جدید

EN / PR
Open chat
1
سلام میتونم کمکتون کنم؟